Privatlivspolitik for foreninger
Maj 2022
Samlerringen Hvidovre´s dataansvar
Vi behandler personoplysninger og har derfor vedtaget denne privatlivspolitik, der kort fortæller dig, hvordan
vi behandler dine personoplysninger til sikring af en fair og gennemsigtig behandling.
Gennemgående for vores databehandling er, at vi kun behandler personoplysninger til bestemte formål og ud fra
berettigede (legitime) interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige til opfyldelse af de angivne formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er nødvendige.
Kontaktoplysninger på den dataansvarlige
Samlerringen Hvidovre
er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Kontaktoplysninger:
Kontaktperson: Carsten Rishøj
Olsen
Adresse: Nordmarksvænge 54, 2625 Vallensbæk
CVR:
Telefonnr.: 31 12 39 99
Mail: rishoej@email.dk
Website: www.samlerringen.dk
Behandling af personoplysninger
Vi behandler følgende personoplysninger:
1) Medlemsoplysninger:
-
Almindelige personoplysninger:
o Registrerings- og kontaktoplysninger som navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse
og samlerområde
- Personoplysninger, der er tillagt en højere grad af beskyttelse:
o Ingen
2) Oplysninger
om bestyrelsesmedlemmer.
- Almindelige personoplysninger:
o Kontaktoplysninger som adresse, telefonnummer og e-mailadresse
o Andre oplysninger om tillidsposter.
-
Personoplysninger, der er tillagt en højere grad af beskyttelse:
o Ingen
Her indsamler vi oplysninger fra
Vi får udelukkende oplysningerne fra dig.
Foreningens formål med behandling af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger til bestemte
formål, når vi har en lovlig grund.
Lovlige grunde til behandling er særligt:
- Foreningens berettigede (legitime) interesser i at behandle dine oplysninger (interesseafvejningsreglen)
- Lovkrav
- Behandling
med samtykke
Formålene:
1) Formål med behandling af medlemsoplysninger:
- ·
Foreningens medlemshåndtering, herunder kontingentopkrævning
- · Som
led i foreningens aktiviteter, herunder planlægning, gennemførelse og opfølgning
- · Opfyldelse
af lovkrav, herunder folkeoplysningsloven
2) Formål med behandling af oplysninger på
bestyrelsesmedlemmer:
- · Håndtering af bestyrelsesmedlemmers hverv og pligter i foreningen
- · Opfyldelse af lovkrav
Vi behandler kun personoplysninger ud fra legitime interesser
I det omfang vi behandler dine medlemsoplysninger på baggrund af interesseafvejningsreglen, vil denne behandling
udelukkende være motiveret af berettigede (legitime) interesser som:
- · Udøvelse af aktiviteter
- · Håndtering af dine medlemsrettigheder i henhold til vedtægterne m.v., herunder i forhold til generalforsamling
- · Opfyldelse af medlemspligter, herunder opkrævning og betaling af kontingent m.v.
- · Afholdelse af sociale arrangementer, eksempelvis byttemøder
- ·
Brug af situationsbilleder taget i foreningen, der afbilder en konkret aktivitet eller situation i foreningen
- ·
Af praktiske og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger også i en periode efter din udmeldelse af foreningen
- ·
Bevaring af oplysninger med historisk værdi til statistik og lignende
Samtykke
Oftest vil vores behandling af dine personoplysninger basere sig på et andet lovligt grundlag end samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det i sjældne tilfælde er nødvendigt for at behandle
dine personoplysninger til de formål, der er beskrevet ovenfor.
Hvis vi indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at give
os besked om det.
Videregivelse af dine personoplysninger
Vi videregiver ikke personoplysninger
til firmaer til markedsføring uden dit samtykke.
Opbevaring og sletning af dine personoplysninger
Vi har forskellige behandlingsformål og opbevaringsperioder alt efter, om vi behandler dine personoplysninger som medlem af foreningen, eller bestyrelsesmedlem:
Medlemmer:
Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra medlemskabets ophør og i overensstemmelse med følgende kriterier:
- Af praktiske og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger i op til 1 år
efter kalenderåret for din udmeldelse af foreningen
Bestyrelsesmedlemmer:
Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra ophøret
af dit virke og i overensstemmelse med følgende kriterier:
- Af praktiske og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger i op til 1 år efter dit virke er ophørt
-
Vi opbevarer dog oplysninger på såvel medlemmer og bestyrelsesmedlemmer til statistik og lignende, så længe de har historisk værdi.
Dine rettigheder
Du har en række særlige rettigheder efter persondataforordningen, når vi behandler personoplysninger om dig:
• Retten til at blive oplyst om behandlingen af data
• Retten til indsigt i egne personoplysninger
• Retten til berigtigelse
•
Retten til sletning
• Retten til begrænsning af behandling
• Retten til dataportabilitet (udlevering af data i et almindeligt anvendt format)
•
Retten til indsigelse
Du kan gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at henvende dig til os. Vores kontaktoplysninger finder
du øverst.
Hvis du f.eks. henvender dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så
fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.
Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelsestilsynsmyndighed, f.eks. Datatilsynet.
Revidering af privatlivspolitikken
Vi forbeholder os retten til at foretage
ændringer i denne privatlivspolitik fra tid til anden. Ved ændringer vil datoen øverst i privatlivspolitikken blive ændret. Den til enhver tid gældende privatlivspolitik vil være tilgængelig på vores websted.
Ved væsentlige ændringer vil du modtage meddelelse herom.